Tuesday, June 28, 2011

En midsommar med löpvila

Det här inlägget kommer nog inte handla så mycket om löpning, tyvärr. Det är med anledning av förkylningen jag ådrog mig i början av förra veckan och som gjorde att det just inte blev så mycket av just det, löpning. Börjar dock med att dokumentera vad som faktisk skedde i löpväg. Efter förr förra rekord-veckan på 149Km så blev denna en rekord-vecka i omvänd bemärkelse. Det blev ynka 38km fördelat på 3 pass med ett hyfsat avlöp i söndags efter hemkomst från Midsommar-aktiviteter i Mora. Fick springa av mig runt Hökåsen i Västerås på en ny runda som visade sig vara 17.5Km i ett respektabelt 4:06 tempo. Kändes gött och vilan har nog egentligen bara gjort gott, det som känns jobbigt är att jag planerade för löpviloveckan på Island när vi skall vandra. Får se vad som orkas med den veckan. Hoppas på upp emot 5-6 mil iaf. och veckan efter när vi skall vara i Reykjavik satsar jag nog på 10mil. Detta inklusive ett 10km lopp som skall gå av stapeln 12 Juli i just Reykjavik. Blir nog inget lopp under 34:00 där och då men kanske pers. i bästa fall. Dvs under 34:28. Det ger sig, i annat fall få jag se det som ett kvalitetspass. Sen, efter hemkomst, får jag ta i tu med lite riktigt träning.

Midsommar-helgen spenderades som flertalet föregående i Jimmys släkts fäbostugan i Fåsås utanför Mora. Detta inkluderade också en mycket trevlig midsommar-middag, på Fredagen, hos hans föräldrar med stockholmspacket, denna gång bestående av Jimmy själv, Elda, Caspian, Jag, Silje, knotan och Kim. Det blev en hel del mat och godsaker och naturligtvis min största last, Öl. Alla kvällar spenderades också med en hel del öl och kortspelande i stugan. Det blir en sådan skön kontrast att bo i ett hus helt utan el och andra moderna förnödenheter. Det är bara att njuta av lugnet medan det varar så att säga, innan det är dags för resa tillbaka till hufvudstaden, köernas mecka.

Caspian på socker-humör
Andra dagen, Lördag, stod Dressin och midsommarstångsresande på menyn. Vi begav oss på morgonen mot vika, ca en mil söder om Mora utefter E45. Där fanns en mysig liten skola med uthyrning av Dressiner mitt emot. Det skall vara gamla inlandsbanan man cyklar efter om jag förstod det rätt. Det blev 2 á 3 personer på varje. 2 trampar och en slappar, kan man säga. Jag och Knotan trampade på Dressin nr 1 med Silje som passagerare. Kim och Jimmy tog Dressin nr 2 med passagerarna Caspian och Elda. Vi vart rekommenderade att hålla 10Km/h tempo. Det höll vi nog i 200m. På utfärden som var uppför gick det ungefär i 15km/h och tillbaka i det dubbla. Det sköna med dressin är att det går liksom av sig själv utför. Ganska så fort också. Uppför är inga problem heller. Det enda som kräver lite är inbromsningarna som kunde vara i upp till 30m. Vägpassager kunde vara ganska grusiga så en del var man tvungen att hoppa av och leda dressinen. Tyvärr blockerade ett nerfallet träd våran framfart så efter nästan 18km blev det lunch och dags att vänd tillbaka. Detta var en aktivitet som gav mersmak och det lär bli fler gånger. På kvällen sen blev det grillning och midsommar firande, igen, och naturligtvis en massa kortspelande.

Uthyningen i Vika

Spänningen stiger

Knotan och Silje på Dressin nr. 1
Som på räls fast i vatten
Det går fort ibland. Här i 28.6km/h
Dressin nr 2. med Jimmy, Elda, Caspian och Kim
GPS-Karta över Dressinutflykten

Söndagen bjöd på strålande solsken och hemfärd. Något som vi inte fick se så mycket av under helgen. Men var är inte en Svensk midsommar utan massa regn. Men är det inte mysigt att sitta inne och spela kort medan regnet öser ner utanför, i en liten stuga, ute i Mora skogar, så säg, vad är?

No comments:

Post a Comment