Monday, June 13, 2011

Post Marathon och nya Mål

Har gått ungefär 2 veckor sedan min överprestation på Stockholm Marathon och det känns som jag nog har hunnit smälta allt. I vanliga fall Får jag så här års en dip i min träning efter den sedvanliga Post Marathon depressionen. Dvs inget nytt att träna mot och snart Semester. Satte därför ganska direkt upp nya planer. Det stora nya målet är Åland Marathon på under 2:40 och därmed klara kvargränsen till SM i marathon, Stockholm Marathon 2012, nästa år. Jag är dock inte riktigt hundra på om den räknas som kval-mara eller inte men det borde den nog göra. Om inte får jag finna en ny på vårkanten. I vilket fall som helst behövs det en del testlopp innan, Några Halvmaror och mil-lopp. Måste enligt mcmillan ner på 34:05 på milen och 1:15:51 på halvmaran för att liga på 2:39:59 på maran. Har på milen 23 sekunder kvar (efter helgens bragd, mer om det senare) och 1 minut 6 sekunder på halvmaran. Har nu 4 1/2 månad på mig att slipa formen. Tanken är då först massa mängdträning i Juni, Juli och Augusti. Skall försöka sikta på 50 mil i månaden, kan bli hårt med semester mitt upp i allt. Men 1 Månad skall nog gå. Så 130-140 mil dessa tre månader får vara det totala målet. Sedan Nertrappning och fartträning fram till 30/10. Vill sig allting väl och jag klarar målet finns också en bonus i paketet. Under 2:40 räcker förmodligen till en pallplats. 2:39:59 räcker iaf de 4 senaste åren till föjande placeringar:

2010: 3:a
2009: 1:a
2008: 1:a
2007: 3:a (Janne Holmén 1:a på 2:23)

Men det är som sagt bara en bonus. Det beror ju helt på vilka motståndare som ställer upp, som synes 2007. 2011 är dessutom ett jubileumsår (30:e gången) så det kanske kommer några fler än vanlig. Med vanligt menar jag då ungefär ~200 herrar och damer.

De tävlingar som står på agendan och som jag spårat upp är i ordning dessa.

12/7 - Reykjavik - Milen - Semesterlopp (mål -> sub 34:28)
30/7 - Motala - Halvmarathon - Baltzarloppet (mål -> sub 1:16:57)
13/8 - Stockholm - Milen - Midnattsloppet (mål -> sub ??:??)
27/8 - Månkarbo - Halvmarathon (mål -> sub 1:16:30)
17/9 - Stockholm - Halvmarathon (mål -> sub 1:15:50)
8/10 - Göteborg - Halvmarathon
16/10 - Hässelby - Milen - Hässelbyloppet (mål -> sub 34:00)
30/10 - Åland - Marathon (sub 2:40)

Några kan naturligtvis, och förmodligen, tillkomma och falla bort. Kanske Tar bort Månkarbo eller Göteborg Halvmarathon och lägger in någon milare istället. Får se. Förmodligen Göteborg isf.

Träningsmässigt åteehämtade jag mig väldigt snabbt från Maran och var igång i vanlig tack inom en vecka. Kunde som sagt pressat mig mer men det är som det är, bättre och klara sina mål än att sikta för högt och förlora allt. Blir nog en rekordmånad denna Juni, utan skador/sjukdommar borde det bli öve 50 mil redan i Juni.

Nu till Lördages höjdpunkt. Visste att det skulle gå ett millopp i Åkersberga i Österåkers kommun 11/6 på ganska lagom avstånd efter Stockholm Mara. Vill lixom passa på att persa på milen nu när jag är i så god form (som jag aldrig förut varit). Sagt och gjort anmälde jag mig. 350 spänn kostade kalaset, lite i dyraste laget, men det fick det vara värt. Mitt mål var att gå under 35. Jag hade bestämt mig för att kolla på min kadensmätare på gpsklockan och hitta en skön rytm som skulle motsvara lite snabbare än 17.3km/h. Det är vad jag intervallar på när 8x1000 står på agendan. Liten chansning kanske men jag är ganska ny på dessa nivåer.

Höll dock på att gå vilse innan starten, hur pinsamt det än låter höll jag min kart upp och ner och gick då åt helt fel håll efter jag parkerat bilen. Var ute i god tid så det vara bara att fråga några vänliga själar som hjälpte mig hitta starten (bara 300 meter från bilen). Jaja, man kan inte vara bra på allt.

Detta är heller inte världens störta lopp så någon väskinlämning var det inte tal om. Var därför tvungen att springa tillbaka till bilen och lämna alla värdesaker då jag var själv. Min älskling fick magkatarr innan och var tvungen att stanna hemma tyvärr. Fick därför springa med bilnyckeln i handen hela vägen, men jag brukar alltid vilja ha något, typ en sten eller en kork, i höger hand när jag tränar/tävlar så det var inte några problem.

Starten gick av stapeln 15:30, efter en tjuvstart, den första jag varit med om själv. Ett helt koppel av 10-15 löpare gick iväg i ett brutalt tempo. Shit! tänkte jag, men lät inte min plan distraheras. Rullade på i c:a 17.6km/h tempo. Jobbigt, men mil-lopp är lite intensivare än maror och halvmaror. Min plan flöt på och jag började redan efter 2-3 km plocka kroknande löpare en efter en. Var ganska snabbt uppe på en 4:e plats och vid varvning gick jag om 3:an och 2:an. 1:an låg nu ca 8-9 sekunder framför mig. 2:an hängde på fram till 6km då han kroknade och vid 7km passerade jag tillslut 1:an. Med ett litet ryck så drog jag åt mig en ledning som drygades ut mer och mer och på upploppet hade jag honom inte inom synhåll. Det var en ganska häftig känsla att springa solo där. Rätt bra drag på publiken på upploppet, ja nästan Stockholm Marathon-klass faktisk. I mål sedan hade jag distanserat 2:an med 40-50 sekunder och snubblade in på nya perset 34:28.

Lite väl varmt var det väl denna kväll och banan var rätt flack om än lite knixig med en jobbig uppförslöpa på varje varv. Frågan är var jag kunnat känna på om förhållandena varit lättare med bättre väder och lättare bana. 10-20 sekunder kanske. Får se vad framtiden utvisar, nu är det bara att träna vidare.


Vi målgång med kranskullan i hasorna.

No comments:

Post a Comment