Thursday, June 16, 2011

Sprängde 200-Vallen idag

Drog en morgonrunda på 11km innan jag drog till jobbet från Västerås. Där och då sprängde jag 200mil för i år.  Tror att jag låg på runt 200mil för hela förra året total. Dock gick jag ner mig ganska mycket efter maran då men höll upp ganska bra hela året ut. Får lyssna på kroppen nu och inte köra på för hårt då det känns att det behövs vila. Än så länge går det dock lysande och kroppen är fräschare än någonsin. Därför ha jag hittat två nya lopp att ställa upp i. 2 mil lopp, det första på bana den 22 Juni i Södertälje, dagen innan vi drar till mora för att fira midsommar, och ett mil-lopp den 12 Juli i Reykjavik om det känns som att det passar in med semestern där, hoppas hoppas. Fast det blir nog mer som för att få in ett kvalitetspass under semestern.

Ser för övrigt ut som att  50mils gränsen kan sprängas i Juni också. Men sedan får kroppen en återhämtnigsvecka under vandringen på Island. Blir dock till att ta med sig terrängskorna och försöka lunka någon mil om dagen om man känner att kroppen klarar det. Frågan är om mitt psyke klarar sig ifrån att springa. Det kan nog dock göra gott att inte tänka så mycket på träning där och då.

Denna vecka har jag f.ö. haft två jättetrevliga och givande pass på min nya hemmaplan, källbrink i huddinge. På Tisdagen körde vi en intervall i form av 4 gånger 400 med 400 joggvila efter varje och sedan en tusing på den med ståvila i 2minuter efter. Detta set körde vi 3 gånger. Visste dock inte riktigt hur jag skulle göra med GPS-klockan för att få reda på intervalltiderna men det blev nog runt 73-74 på 400-ingarna och 3:12-14 på 1000-ingarna om jag får gissa.

På passet idag hade jag listat ut hur det skulle funka. Av med auto-lap och visa 4 rutor på displayen. 1 ruta med aktuellt lap-distans. En ruta med aktuell minut och sekunder för att hålla koll på ståvilan. En ruta med aktuellt tempo just nu. Sista rutan var lite meningslös men den totala average pace. Den slutade på 3:15 idag, mycket nöjd. Passet i sig bestod av 8x1200m där första 1000 skulle gå i mil-fart och sista 200 i 3000m fart. Dessa skulle pausas med 2 minuter ståvlia. Bestämde mig för att sikta på 3:24 tempo på 1000ingarna och 3:07 på sista 200. Detta blev resultatet för idag:

1000:  3:28 - 3:22 - 3:23 - 3:24 - 3:23 - 3:22 - 3:20 - 3:15
200: 37 - 38 - 37 - 36 - 38 - 38 - 37 - 37

Känns mycket bra, speciellt att jag kunde hålla 1000ingarna så högt. Det bådar gott för ett sub 34 på 10000 på bana i Södertälje nästa onsdag. Var för övrigt mycket trevligt idag, dock ingen som jag kunde sparras med men kul att fler slöt upp. Vi var väl en c:a 8st..

Nu väntar 10km återhämtning imorn och långpass på Lördag, 36km. Kanske påverkar milen nästa vecka men maraträningen för Åland går före, hehe.

"I dont train for sprints, i train for marathons" //Dilated Peoples

Edit: Ändrade 1000-tiderna då jag läste fel på garmin (de gamla, 1000:  3:25 - 3:16 - 3:18 - 3:17 - 3:13 - 3:17 - 3:18 - 3:13).

No comments:

Post a Comment