Sunday, July 31, 2011

Nära nu

Vaknade upp mycket nervös på Lördagsmorgonen. Idag vankades halvmaran i Motala. Samma lopp som jag året innan missade pga sjukdom. Nu var jag dock frisk och betydligt bättre tränad. Tog tjejen och drog ner med bilen från Västerås. Nervositeten släppte undan för undan och jag befann mig i ett skönt tävlingstillstånd innan start. Ett sånt där, nu skall jag ta i och det kommer vara jobbigt men det skiter jag i. 

Det kändes dock inte alltför bra innan, var seg på uppvärmningen och var lite osäker på hur jag återhämtat mig från mitt brutalpass i tordags. Var dock inställd på ett nytt PB på sträckan. Målet var ner mot 1:16:00. 

Jag gick ut i ett lugnt tempo och drogs inte med i rusningen som brukar uppstod i starten utan gjorde mitt eget lopp från början till slut. Låg bakom en ganska stor klunga på 5-6 pers som jag ständigt tog lite på och som tillslut upplöstes och löpare efter löpare fångades in. Ingen koll på vilka placeringar dem i klunga hade men jag trodde någonstans att det var 2:a och 3:an i loppet som låg där. Det visade sig sant till slut. Vid 18km han jag ikap de två som var kvar av den fd klungan och lyckades fånga upp en av dem och springa imål 15 sek bakom 2:an. Det blev ett nytt PB med 58 sekunder på 1:15:59. Känns bra med tanke på att jag nu är i en hård träningsperiod samt att jag inte gjort något avböj i träningen pga detta lopp. Detta är mer ett hårt träningspass inför Halvmaran i Stockholm. Mycket nöjd. Är nu på 2:40:15 på maran enligt mcmillan running calculator. 3 månade kvar att träna ner mig 16 sek. Känns överkommligt. Målet på Stockholm halvmaraton är således sub 1:15:51.

Det är nära nu.

2 comments:

  1. Grattis till nytt PB! Vilken mara är det du ska springa? Frankfurt? I så fall kanske vi ses där. Lycka till med träningen!

    ReplyDelete
  2. Tack tack! :)

    Jag sitter lite i valet och kvalet. Hade bestämt mig för Åland men har hört att det kan vara lite blåsigt. Kanske inte optimalt för en sub 2:40 för mig men å andra sidan har jag god chans på vinst vilket känns inspirerande. Missar jag där så satsar jag på någon i Februari/Mars, kanske Sevillia.

    Lycka till själv med all träning och hoppas det går bra.

    ReplyDelete