Tuesday, July 12, 2011

Uppdatering Island, 12/7

En och en halv vecka av semestern på Island har gått. En vecka av vandring och en halv i Reykjavik. Inte så mycket löpningen under själva vandringen men väl dryga 4 lugna mil totalt efter dagsstrapatserna. De två första dagarna spolierades dock av regn och storm. Men det är ju island man är på och då får man respektera vädret. I reykjavik finns dock bättre träningsförutsättningar och det har blivit en 12km och en 15km och idag en 10km tävling. En tävling som ingår någon slags isländsk kupp på 5 deltävlingar. Denna, den sista, vid namn Ármannshlaupið.

Det var ett c:a 150-200 man starkt startfält som ställde upp på en ganska mulen och väldigt blåsig tillställning. Hade inte mitt tävlingsställ med mig så det fick bli vindbyxor, tshirt och terrängträningsskorna. Funkade bra en dag som denna men jag tror att på de sträckor man fick motvind var jag mer eller mindre som ett segel. Dagen till ära ställde även Islands långdistans-kung upp (han skall kvala till OS i marathon i sommar). Har vann såklart på klara 30:40. Efter honom kom en snabbspringare i rosa-komressionsstrumpor på c:a 33:10. Rosa och illgröna kompressionsstrumpor verkade för övrigt vara populärt här. Själv fick jag kämpa om 3:e platsen med glad islänning som tyckte att jag inte verkade speciellt hotfull i mina motionärs-kläder. Han hakade på fram till 5km och vändning, i denna vändpunktsbana. Därefter blev det mer eller mindre en defilering i mål mot en fin bronspeng och tangering av PB på 10Km på 34:28 (tror jag det blev).

Det var skönt att få in en tävling/kvalitetsträning på semester. Skall dock inte pressa in för mycket träning de sista dagarna i detta underbara land. Skall bara njuta och bara vara. Imorn blire besök av bla Geysern Geysir och Vattenfallet Gullfoss.
På upploppet efter 10 jobbiga km

Tackar för motståndet. (Den OS-kvalande Islänningen i grönt)

Glad och nöjd med en fin fin bronspeng runt halsen.

2 comments: