Wednesday, August 24, 2011

Långlöparnas Kväll

Det känns som mina episka lopp avlöser varandra just nu. Har persat på min 6 senaste och igår var inget undantag. Det var nämligen dags för ban-debut. Det vankade 10000m på Stockholms stadio. Studenternas FK har skapat ett super-mysigt arrangemang där man har chansen att slå sitt milsper på bana.

Iom att detta är min ban-debut och att jag fick starta med de stora grabbarna(och tjejen) i gemet har det varit lite nervigt de senaste dagarna. Men som brukligt när det när det närmar sig tävlingsdags släpper det undar för undan. 

Anlände till stadion c:a 1 1/2h innan start. Satt och begrundade de andra heaten innan det var dags för uppvärmning med rutinerade klubbkamraten Colm OCallaghan(33:02). En mycket trevlig kille som skulle satsa på pers. på under 32:40. Ingen idé att följa den ryggen med andra ord, jag hade sub 34:00 som mål för dagen.

Efter lite mer uppvärmning med stegringar och löpskolning var det tillslut dags att ställa sig tillrätta på startlinjen. Valde att gå ut blygsamt och långsamt och få hämta upp i mitt eget tempo. Låg sist av all i A-heatet efter 1:a kurvan. Det bildades en klunga med bland annat Anders Szalkai(34:12). Där gick det lagom snabbt innan jag bestämde mig för att skruva upp tempot och gå om hela gruppen. Nu fick jag istället sikta på att gå ikapp en grupp ledd av Studenternas egen Lorenzo Nesi (33:20). Han skulle visa sig aningen för svår på slutet dock. Varv efter varv låg jag nu bakom och sakta men säkert knaprade in, allt medans jag hör coachens "1.20" eller "1.19" på varven. Jag tappade totalt räkningen på varven så det var skönt att det fanns ett gäng som jag visste höll samma fart. 

Lyckades tillslut springa ikapp klungan efter x antal varv och när jag hade kämpat mig igenom 22 av de 25 varven gick jag upp och drog. Det blev dock ganska kortvarigt då mr. Lorenzo drog på en långspurt. Försökte hänga på men magen sa ifrån. Lyckades dock hålla ihop och tillbaka maginnehåller till efter målgång och det blev tom en egen liten spurt. Detta slutade med nytt officiella PB på 33:28:'39.

Är mycket nöjd med betoning på mycket och nöjd :). Målet på sub 34 var det inga som helst problem med Kände mig stark hela vägen även om man naturligtvis var väldigt trött sista 2km. Det här gav mersmak och det skall bli kul och se vad man kan göra nästa gång det vankas bana. Kanske man kan satsa träningen lite mer på det då men nu är det full satsning på Maran. I ett längre perspektiv kan det nog dock gynna de 42km om man tränar upp mer fart.

Samtliga resultat för kvällen finns här


Här är hela loppet på Youtube. Jag har nr. 860 på bröstet

No comments:

Post a Comment