Wednesday, October 19, 2011

Lite Bakslag

Inte många dagar kvar nu. Lite mindre än två veckor. Har en svår-bestämd känsla i kroppen. Brukar i och för få det efter den obligatoriska vecko-vilodagen Måndag. Blir lite segt att komma igång på tisdagen ibland. Ofta för att förra veckans träning sitter i men även att en vilodag tar på psyket. Har lätt för att falla in i ett icke tränings mode och om jag då vilar och det känns skönt bli Tisdagens träning ibland svår-motiverad. Inte för att jag någon gång skulle få för mig tanken att faktiskt skippa den pga ren slöhet. Igår var en sådan Tisdag. Hade ett Långt långpass i benen från i Lördags och ett Mara tröskel-pass från söndagen. Inte för att det brukar sätta jättestora spår i Tisdagens intervaller.

Tanken var 6x1000 i ~3:14 tempo. Kändes inte så värst jobbigt med tanke på att förra gången på detta pass snittade jag 3:08 utan jättestor möda. Å andra sidan blev jag förkyld dagen efter, kanske var lite för hår då. Anlände till ett kolsvart Källbrink med verkligen inga personer inom synhåll. Var inte mycket att göra åt det, bara att köra i mörkret om det var det som krävdes. Tog mig ut på uppvärmningsrundan och redan här kändes det segt. Tänkte att det släpper nog efter lite stegringar och löpskolning. Känslan blev lite bättre, inte kanon, men bättre. Satte iväg på första tusingen och som vanligt kör man lite för hårt innan man hittar tempot. Dock tilltog här mjölksyran och jag fick verkligen kämpa mig igenom de 2 1/2 varvern och såg till min besvikelse 3:15 på klockan. Va!? 3:15 och såhär jobbigt. Så var det var efter var tills sista var genomfört. snitt på 3:16 och jävligt jobbit. Det här som skulle vara så lätt nu.

Nu är det många tankar som snurrar. Kan det vara sjukdom? Har dock ingen feber (36.5 ikväll) och ingen begynnande förkylning. Är jag övertränad? Har aldrig varit det förut så jag vet inte hur det känns. Är jag bara ner-tränad, kanske, känner igen känslan lite. Ätit för dålig? tror inte det men jag vet inte riktig. Sovit för dåligt? kanske, förra veckan. Denna 9-timmar båda nätterna. Kan kanske bara vara ett tillfälligt bakslag, det har hänt förut men ofta pass jag kört för första gången. Det stora positiva är dock erfarenheten. I och med att detta är år 1 i min nysatsning i långlöpningens tecken blir allt sådant här första gången för mig och det kan bara räknas som positivt. Man måste lära sig sina egna vägar och lära sig gå dem rätt.

No comments:

Post a Comment