Friday, December 21, 2012

Länge sen sist.

Har varit lite dålig att skriva på sista tiden. Om man underdriver lite. Det har i och för sig inte varit så konstigt då motivationen efter säsongens sista tävling dalat ganska rejält. Lägg på det en säsongsvila som gör att man tappat formen ganska rejält. Sen kom mörket och sen den förskräckliga snön. Dock har jag stretat på och tids nog återfann sig något man kan kalla form. Nu kör vi inne på kvalitetspassen men ute resten av tiden. Har förut kört mycket band på vintrarna men eftersom att man har en lite mer ansträngd ekonomi nuförtiden har jag prioriterat bort det. Och gissa om man får kämpa i snödrivorna. Ganska bra träning iof men för mycket av det goda har satt sina spår. Ömma lår, ömma höfter och ömma vader. Framförallt låren. Därför ser jag nu med glädje fram emot lite töväder.

Har gjort två bra pass i veckan. Det första med Gunnar Duren som gäst-tränare på ett 10x400m med 1min vila. Det avverkades med 68or i snitt. Sedan ett klassiskt 10x1000m med tänkt 10km fart som jag lyckades klämma in med ett 3:12-snitt. Så formen finns nog allt där igen.

Har även fått ett gäng lekkamrater på träningarna som håller mitt, eller till och med snabbare än mitt, tempo. Det är framför allt den unga Otto Kingstedt som har svårt att hålla i tyglarna när vi drar iväg på intervallerna. Jättebra hjälp när man som jag själv inte är så naturligt snabb.

Tävlingsstart för kommande säsong närmar sig och första tävlingen är redan på nyårsafton nere i min nya hemstad Göteborg. 10km landsväg skall avverkas och formen skall kollas av. Förra året gjorde jag 34:22 (lite besviken) men jag tror chanserna att slå det i år är relativt höga. Hoppas på en sub33 tid som avstamp inför 2013.

Har Inte skrivit någon årssammanfattning och vet inte om jag orkar det så jag listar här iaf. min egna lilla positiva lista för det gångna året som jag tar med mig in i det nya:

  • Tränaren - Min egen coach och tränare Anders Berglund. Skriver träningsschema och engagerar sig. Lyx!
  • Träningen - Inga större skador och sjukdommar. Landar nog någon stans på 530-540mil. Jämför 2011 med 464mil.
  • ALJ-Open - Kanske mitt bästa lopp 2012. 32:08!
  • Terräng-DM - Lite osäker på formen med ett starkt startfält tog jag silver på 12km.
  • Premiärmilen - 33:23 några månader efter 34:22 i Göteborg. Inomhusträningen hade givit resultat.
  • Berlin Marathon - Lite missnöjd över att ha missat 2:30 men ändock väldigt nöjd med tiden. 2:31:21.
Men nu blickar jag framåt mot det nya och förhoppningsvis ännu bättre 2013. God jul och gott nytt allahopa. Och glöm inte att springa snyggt.

No comments:

Post a Comment