Tuesday, March 5, 2013

Det nya

In med det nya och ut med det gamla. Så går det enklast att beskriva de senaste två veckorna. Min inomhus säsong tog slut iom förtävlingen på globen som tog plats fem dagar efter ISM.  Inte riktigt redo vare sig fysiskt eller psykiskt men ändock väldigt kul. Tänkte jag kunde försöka på ett nytt pers men det höll bara i 1000m. 2.52 på första k sen fick jag dock nöjda mig med att rulla runt på 3.00-fart och ändock ett näst pers.
Nu har jag äntligen fått börja rulla lite mer km och kunnat bokföra en 12.5 samt en dryg 15 mils vecka. Det sliter lite mer på musklerna men samtidigt känner jag mig genast lite starkare.

Det nya är även vädret som börjat ge lite vår känslor genom nya dofter, fågel-kvitter samt ljus på morgon rundorna. Underbart, energin och motivationen på just morgon rundorna stiger med flera 100%. 

Har även gjort min första skobeställning på lite över ett år nu också. Mina tro-tjänare Adidas Adizero XT som tjänat som terrängskor/mängdsko sjunger verkligen på sista versen. Blev därför ett par nya XT4 samt ett par mer renodlade terräng dojjor i Inov-8 190. De senare mest för att jag kände att jag förtjänat det efter allt vinterns slit. Dock blir det nog ett tag tills nästa beställning på ett tag då min nuvarande livssituation inte tillåter så mycket utsvävningar. Inte för att jag behöver några nya pjuck. Har egentligen allt jag behöver nu.  Dock blev det min första fel beställning då det visade sig att Inov-8:en var lite stora i storleken och det blev en retur. Skall bli intressant att se hur Wiggle(där jag beställde ifrån) klarar av det. Än så länge verkar det funka bra då jag bara behöver returnera till en adress i Sverige och inte verkar behöva stå för retur-kostnaden. Najs.

Tränings-mässigt har det rullat på bra med dubbel pass på tisdagar och torsdagar, intervaller samma dag. Tempo-pass på lördagarna och långpass på söndagarna. Där kan jag säga det att du är lyxigt att bo i Götet på helgerna. Barmark och nästa vår här nere redan nu. Känns nästan som man rullar in i Norrland när man tar tåget upp igen. Vad är det man säger nu igen allt norr om Alingsås är Norrland ;)

Dock finns det något som kallas vind på västkusten och det fick vi erfara på lördagen då jag körde ett halvmara tempo-pass  med några Solvikingar, Mattias + Bror, ny-bekantingen Jonas A samt Ragnar från Högsbo IF. Jonas A som satsar på att kvala in till SM klassen på Stockholm maraton genom ett Sub 2:40 lopp i Barcelona. Passet i sig gick stabilt med första milen i med-vind men andra i rak motvind. Mycket bra pass som landade på 21k i 3.44/km.

Det nya innebär även att jag på allvar bestämt mig för att fullt ut satsa på bana och kortare lopp i år. Dvs så länge jag får tag på en vanlig start plats i Stockholm Maraton. Först ut blir Göteborgsvarvets Seedningslopp. Det istället för premiärmilen i Stockholm. Sen blir det Berlin Halvmaraton som dock får tjäna som lite av en tränings tävling. Men jag räknar förstås med ett rejält pers där. Vårens stora mål blir nu istället varvet där jag hoppas kunna slå tiden jag sätter i Berlin och kunna göra en schysst SM-placering.

Trotjänarna, Adidas Adizero XT

Ersättarna, Adidas Adizero XT4

En liten recension av XT4 av klubbkompisen Robert H

No comments:

Post a Comment