Sunday, May 5, 2013

Ångest.

Det finns hårda pass och så finns det Hårda pass. Många hårda pass ger lite ångest eller lite vånda innan det är genomfört. Däremot är det inte många pass som man hellre tävlar en halvmara istället för. Igår vart det nämligen dags för mördarpasset. De flesta av mina klubbkamrater sprang kungsholmen runt och på dem var jag för stunden ganska avis på.  Det rapporterades om bra tider och glada löpare.  Vi fick 3 pallplatser och unge herr Otto K tog drömgränsen 32 på 10k och sprang in på en 4e plats på 31.59. Jag kände att med det i ryggen kunde jag inte fega ur idag.  Det var bara att sätta på sig skorna och hoppas på att Göteborg inte skulle visa sig från sin blåsigaste sida. Försökte att inte tänka för mycket och komma ihåg gången då jag nästan klarade av passet efter skissen. Benen kändes ganska fräscha och kroppen på g efter 36h vila sedan förra passen. Startade lugnt och höll noga koll på klockan för att inte förta mig i onödan i början. Minuterna trillade på och km avverkades. Kändes ganska ok efter halva passet. Vinden började tillta och vissa partier fick jag kämpa ordentligt på. Men kroppen levererar fortfarande och det närmade sig slutet.  Inte tänka.  Bara köra och så vips har jag klarat av det.  Det som jag för en månad sedan kraschade på. Kroppen levererade nästan hela vägen. Ångesten var över och jag lunkade hem till en välförtjänt öl och middag. Det är efter sånna här pass man kan känna sig riktigt nöjd. Nu är det bara 2v kvar till varvet. Får se vad detta pass kan ge.  Förhoppningsvis ett pb iaf.

Passet då. Jo det ser ut som följer:
30min LD - 2x (20min@H + 10min@HM + 5min@10k) V 20min LD - 30min LD.
Vilket betyder uppvärming i 30min, därpå 2 set med först 20 minuter i maraton-fart sen 10 minuter i halvmaraton-fart pluss 5min i 10-km fart. Ingen vila emellan. Men settvila på 20 minuter i Lättdistans fast.  Och en nerjogg i 30 minuter. totalt 37km i snitt-3.57. Således blir det förmodligen endast ett återhämtningspass idag. Det ska bli skönt. Hoppas på att finna någon fin runda i soliga Mariestad.

No comments:

Post a Comment